Monday 23 January 2012

 ASBABUN NUZUL

Asbabun Nuzul Surah Al-Baqarah 6-7

Allah Swt telah Berfirman :


إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا سَوَاءٌ عَلَيْهِمْ أَأَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لا يُؤْمِنُونَ (6) خَتَمَ اللَّهُ عَلَى قُلُوبِهِمْ وَعَلَى سَمْعِهِمْ وَعَلَى أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ (7)
Maksudnya:
"Sesungguhnya orang-orang kafir sama sahaja bagi mereka,engkau (Muhammad) beri peringatan atau tidak engkau beri peringatan, mereka tidak beriman (6) Allah telah mengunci hati dan pendengaran mereka , penglihatan mereka telah tertutup dan mereka akan mendapat Azab yang berat (7) "

Sebab Turun Ayat:

Ibnu Abbas r.a memaparkan ,bahwa kedua ayat tersebut diturunkan sehubungan dengan kaum Yahudi Madinah yang meskipun di beri peringatan mereka tetap tidak akan beriman  .( Hadith Shahih Riwayat Ibnu Jarir dan Ibnu Ishaq.Lihat Tafsir Ibnu Kathir: 1/85)


Asbabun Nuzul Surah Al-Baqarah 19-20:

Allah Swt telah Berfirman :

أَوْ كَصَيِّبٍ مِنَ السَّمَاءِ فِيهِ ظُلُمَاتٌ وَرَعْدٌ وَبَرْقٌ يَجْعَلُونَ أَصَابِعَهُمْ فِي آَذَانِهِمْ مِنَ الصَّوَاعِقِ حَذَرَ الْمَوْتِ وَاللَّهُ مُحِيطٌ بِالْكَافِرِينَ (19) يَكَادُ الْبَرْقُ يَخْطَفُ أَبْصَارَهُمْ كُلَّمَا أَضَاءَ لَهُمْ مَشَوْا فِيهِ وَإِذَا أَظْلَمَ عَلَيْهِمْ قَامُوا وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَذَهَبَ بِسَمْعِهِمْ وَأَبْصَارِهِمْ إِنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ (20)

Maksudnya:

Atau seperti orang yang ditimpa hujan lebat dari langit ,yang di sertai kegelapan,petir dan kilat.Mereka menyumbat telinga dengan jari-jari Mereka (Menghindari) suara petir itu kerana takut mati. Allah meliputi orang-orang kafir(19) Hampir saja petir itu menyambar penglihatan mereka. Setiap kali kilat itu menyinari mereka berjalan di bawah sinar itu, dan apabila gelap menerpa mereka , mereka berhenti . Sekiranya Allah menghendaki , nescaya Dia menghilangkan pendengaran dan penglihatan mereka. Sungguh Allah mha kuasa atas segala sesuatu(20)

Sebab turun Ayat: 

Sejumlah Sahabat menjelaskan kedua ayat ini diturunkan berkenaan perihal 2 orang Munafiq Madinah yang lari dari ajaran Rasulullah Saw dan menuju ke tempat orang Musyrik .Di perjalanan mereka ditimpa Hujan yang lebat dan Guruh yang dahsyat. Akibat ketakutan mereka kembali pulang,  menyesali perbuatan mereka ,kemudian menghadap Rasulullah Saw untuk kembali memeluk Agama Islam. (HR. Ibnu Jarir ,Ibnu Abbas dan Ibnu Mas'ud.Lihat ad-Durrul Mantsur: 1/82)

-Wallahualam-

No comments:

Post a Comment