Wednesday 25 January 2012

MATAHARI DITAHAN AGAR TIDAK TERBENAM UNTUK NABI YUSYA'


 Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a Rasulullah Saw bersabda bahawa ada seorang nabi dari kalangan nabi-nabi Allah yang ingin berperang .Maka beliau berkata pada umatnya "Seorang lelaki yang bersetubuh dengan isterinya dan dia mengharapkan anak tetapi masih belum mendapatkannya tidak boleh turut serta dalam peperangan ini. Begitu juga orang yang membina rumah tetapi belum sempat menaikkan atapnya. Juga tidak boleh ikut bersamaku orang yang telah membeli kambing atau unta yang bunting yang sedang menunggu kelahiran anaknya."

Maka berangkatlah nabi tersebut untuk berjihad .Ketika waktu Asar hampir tiba , rombongan tersebut telah sampai di desa dan daerah yang dituju .Nabi tersebut memerintahkan pada Matahari "Wahai matahari kau tunduk pada perintah Allah Swt dan aku juga demikian . Ya Allah tahanlah matahari itu sejenak agar tidak terbenam." Lalu Allah Swt menahan matahari itu hingga mereka dapat menakluki daerah tersebut. 
Setelah itu, bala tenteranya telah mengumpul harta rampasan di sebuah tempat. Kemudian ada api yang marak menyala tetapi tidak mampu membakarnya .Maka Nabi itu pun berkata." Antara kalian ada yang berkhianat , masih menyimpan sebahagian harta rampasan, aku harap daripada setiap kabilah ada orang yang mengangkat sumpah." Mereka mengangkat sumpah, ketika sampai kepada giliran dua dan tiga orang daripada anggota kabilah tersebut, tangan Nabi di pegang erat, kemudian Nabi berkata," Kalian telah berkhianat." Lalu mereka pun mengeluarkan emas sebesar kepala lembu . Emas itu pun di kumpulkan dengan harta rampasan yang lainnya yang telah dikumpulkan sebelumnya di tanah lapang. Tiba-tiba datanglah api menyambar dan melenyapkan harta tersebut.

Harta rampasan memang tidak dihalalkan untuk umat sebelum kita .Ia kemudiannya dihalalkan untuk kita kerana Allah Swt melihat kelemahan dan ketidakmampuan kita.

(Riwayat al-Bukhari, 3142; Muslim,1747; Ahmad ,2/325; Abdur Razzaq,9492; al-Baihaqi dalam al-Kubra, 6/290)

Pengajaran Kisah:
  1. Berjuang di jalan Allah merupakan kewajipan setiap Muslim.
  2. Urusan-urusan penting tidak patut diserahkan melainkan kepada golongan Profesional dan mempunyai keahlian dalam menguruskannya.
  3. Seseorang yang ingin berjihad di jalan Allah Swt hendaklah menumpukan perhatiannya pada jihad tanpa memikirkan urusan dunia.
  4. Keseronokan hidup di dunia dengan berbagai-bagai fitnahnya sering kali menyebabkan manusia menjadi tamak.
  5. Seluruh benda yang tidak bernyawa tunduk dan patuh pada perintah Allah Swt ,tunduk dan patuh pada kehendak-Nya , sentiasa taat dan tidak melakukan maksiat dalam apa keadaan sekalipun.
  6. Umat-umat terdahulu tidak dibenarkan mengambil harta rampasan perang ,sebaliknya umat Nabi Muhammad Saw dihalalkan untuk mengambil harta rampasan perang.- Wallahualam-

No comments:

Post a Comment