1. Bijana bermaksud alat perkakas
kegunaan kita setiap hari seperti pinggan, mangkuk, gelas, sudu, pisau dan
lain-lain lagi .
2. Penggunaan bijana daripada emas
dan perak hukumnya adalah haram.
3. Sebab dihukumkan haram adalah :
·
kerana
tegahan - Sebagaimana Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud:
“ Jangan kamu
minum pada segala bijana emas dan perak dan
janganlah kamu makan pada semua pinggannya “.
( Riwayat Al-Hakim ).
janganlah kamu makan pada semua pinggannya “.
( Riwayat Al-Hakim ).
·kerana
akan menjadi beku tidak dapat menambah atau mengembangkan ekonomi.
·kerana
boleh menimbulkan rasa kecil hati dari kalangan fakir miskin.
4. Haram menggunakan bijana emas dan
perak seperti pencelak mata bekas celak, sikat dan lain-lain.
5. Haram seseorang itu mengupah dan
mengambil upah membuat sesuatu bijana daripada emas dan perak. Dan tidak wajib
ganti apabila memecahkan alat permainan yang diperbuat daripada emas dan perak.
6. Hukum menyimpan bijana emas dan
perak hukumnya adalah haram begitu juga hukum menyadurkan bijana besi atau
tembaga dengan emas atau perak juga adalah haram.
7. Bijana emas dan perak yang
disadurkan dengan tembaga atau sebagainya tidak haram.
8. Hukum bijana yang ditimpal dengan
perak:-
·Jika
besar tampalannya pada kebiasaan kerana perhiasan hukumnya adalah haram.
·Jika
besar tampalannya pada kebiasaan kerana hajat atau keperluan hukumnya harus
beserta makruh.
·Jika
kecil tampalannya pada kebiasaannya kerana perhiasan hukumnya makruh.
·Jika
kecil tampalannya kerana hajat hukumnya tidak makruh.
9. Hukum menampal bijana dengan emas
hukumnya adalah haram.
10. Makanan atau minuman yang ada di
dalam bijana emas atau perak hukumnya adalah halal di makan atau diminum kalau
ia bukan daripada makanan yang haram, yang diharamkan hanyalah menggunakan
bijana-bijana tersebut.
11. Dihukumkan haram menggunakan
bijana itu adalah terhadap ke semua manusia sama ada lelaki atau perempuan.
12. Bersuci dengan menggunakan
bijana emas atau perak itu hukumnya adalah sah.
Rujukan: (Kitab Matlaal Badrain – Syeikh Daud Fattani)
(Kitab Fiqh Syafi’I – Al-Ustaz Hj. Idris Ahmad S.H)
-Wallahualam: sekiranya ada terdapat kesilapan pada isinya mohon diberitahu semula.
No comments:
Post a Comment